kariannestensland(at)gmail.com

+47-41654705

©Karianne Stensland 2013

Composition for Machine and Sculpture / Komposisjon for Maskin og Skulptur, performance 2014, Photo: LevArt/ Siv Hilde Meen

Composition for Machine and Sculpture / Komposisjon for Maskin og Skulptur, performance at Deep Sites, LevArt, 2014

Composition for Machine and Sculpture rounds off Stensland’s trilogy at Levanger’s former skating rink and bicycle track. In Piece for Labour and Art(2012), Stensland examined ideas and notions about the nature of work and art. In a video that forms part of the project, Stensland follows the organic formation of ideas into a larger work of art. When does an idea become ??art, and when, if at all, can this be called work? We see Stensland in conversation with the head of the Norwegian Welfare and Labour Administration at Lerkendal, discussing her ideas for the physical establishment of a sculpture proposal in Levanger. In Scene for Storholt, Stenshjemmet, Stensen, Sjøbrend and Stensland. And Knut Knudsen(2013), Stensland alludes to historical events surrounding Levanger’s former stadium.

Composition for Machine and Sculpture collects the threads of the two preceding projects by renegotiating the proposed sculpture from Piece for Labour and Art. The final work in the trilogy marks the transition from a top-level historic sports arena to an activity park for the public.How to integrate a hidden and forgotten sculpture in a park that is already well under development?

Komposisjon for Maskin og Skulptur avrunder Stensland sin triologi på den tidligere skøyte-og sykkelbanen i Levanger. I Stykke for Arbeid og Kunst (2012) undersøkte Stensland meninger og forestillinger om hva arbeid og kunst kan være. I en video som er en del av dette arbeidet prøver Stensland å følge ideenes organiske tilblivelse fram til et større kunstverk. Når blir en ide til kunst, og når, om i det hele tatt, kan dette kalles arbeid? Vi ser Stensland i samtale med leder ved NAV Lerkendal i det hun diskuterer ideer for den fysiske etableringen av en skulpturidé i Levanger. I Scene for Storholt, Stenshjemmet, Stensen, Sjøbrend og Stensland. Og Knut Knudsen (2013) refererer Stensland til historiske hendelser omkring skøyte-og sykkelbanen i Levanger.

Komposisjon for Maskin og Skulptur trekker trådene til de to foregånde prosjektene, blant annet gjennom å reforhandle en skulpturidé fra Stykke for arbeid og kunst. Det siste arbeidet i trilogien markerer overgangen fra en historisk idrettsarena på høyt nivå, til en aktivitetspark for allmenheten. Hvordan integrere en bortgjemt og glemt skulptur i et allerede vel planlagt parkanlegg?


Supported by LevArt